500 poeng, uavgjort 0. 250 poeng, tap 0 poeng): 12. Norge (26. 750)13. Tsjekkia (26. 550)14. Sveits (26. 425)15. Russland* (26. 215)16. Ukraina (26. 100)17. Kroatia (25. 150)18. Hellas (24. 725)19. Danmark (24. 625)Nasjonene fra 12. plass til 15. plass får to lag til Champions League-kvalik slik systemet er i dag.
Første kamp mellom lagene endte 1–1 i Kroatia. – Resultatet mellom dem i den første kampen gjør at den kampen kan virke litt åpen, men det jeg vet er at Dinamo Zagreb er et veldig godt fotballag, sier Tor Ole Skullerud, som har størst tro på at det blir kroatene de møter i neste runde. – Jeg vet at de har vunnet serien seks eller syv år på rad i Kroatia. Det forteller at det er et veldig godt lag, men ingenting er umulig. Vi får si oss mellomfornøyd med trekningen, legger Molde-treneren til. – Har ikke peiling på Fola Esch Dinamo Zagreb er et rutinert lag i europeisk sammenheng, men luxemburgske CS Fola Esch kjenner ikke Skullerud til. – Vi skal reise å se den kampen de skal spille nå, og se hva begge lagene er. Men jeg har hverken god peiling på Fola Esch, eller luxemburgsk klubbfotball i det hele tatt, sier han.
Disse møter Molde i Mesterligaen – NRK Møre og Romsdal
Uefa har varslet en omlegging og utvidelse av Champions League i 2024/25. Om dette påvirker tilgangslisten er uvisst, men det er gode muligheter for at dagens kvaliksystem vil bli videreført. Kort fortalt må Molde og Bodø/Glimt prestere bedre i Europa enn Tsjekkia (Viktoria Plzen, Slavia Praha, Slovacko), Sveits (Basel, Zürich), Ukraina (Shakhtar, Dinamo Kyiv, Dnipro), Hellas (Olympiakos), Kroatia (Dinamo Zagreb) og Danmark (FC København, Midtjylland, Silkeborg). For selv om egen suksess er vel og bra, er andres fiasko heller ikke å forakte.
Dette er lagene som kan snyte Norge for to Champions League-plasserRANKINGPRESS: Molde og Bodø/Glimt kan sørge for to norske CL-plasser. Listen over lag som kan velte Champions League-drømmen er lang. Akkurat nå ligger Norge på 12. plass på Uefas rankingliste som avgjør hvor mange lag hver nasjon får med i de forskjellige europeiske turneringene. 12. plass gir per dags dato ett lag direkte til Champions League-playoff og ett lag til 2.
Rbnett viser Moldes første treningskamp
FC Viktoria Plzen - Molde • VG Live
Nok et Skuseth-talent sikter mot eliten – men ikke med AaFK
Nyheter - arkiv 3 - 2011 - Fotballen.eu
Disse lagene kan MFK møte i playoff til Europa League - adressa.no
kvalikrunde i Champions League. Norges plassering etter inneværende europacup-sesong vil styre hvor mange lag Norge får i Europa i 2024/25-sesongen. Det er altså nummer én og to i Eliteserien 2023 som vil nyte godt av Norges rankingbyks. Molde og Bodø/Glimt er Norges gjenværende representanter i Europa. Disse to lagene har en formidabel oppgave foran seg: Å skaffe nok rankingpoeng til å holde et kobbel av jagende nasjoner bak Norge. Glimt er i pulje med PSV, Arsenal og FC Zürich. Molde møter Gent, Djurgården og Shamrock Rovers. Slik ser rankinglisten ut akkurat nå (hver seier gir Norge 0.
Dette er lagene som kan snyte Norge for to Champions - TV2
Hyllet Spurs-sjefens valg: – Han treffer jo til de grader - Norges mest
– Det er helt greit å ønske dem nedenom og hjem. Det synes jeg er helt innafor, sier TV 2-ekspert Erik Thorstvedt. – Om vi får to lag i kvaliken øker det sjansen kraftig for at norske lag skal klare å ta det siste steget. Det som betyr mest er at vi klarer å bryte Champions League-barrieren. Jeg føler norsk fotball har tatt store steg de siste årene, fortsetter Thorstvedt.
Viktoria Plzen - SønderjyskE-nyheter: UEFA Europa League